Communicatie training
Er zijn verschillende redenen om communicatie training als middel in te zetten.
- Willen jullie concrete, meteen toepasbare tips in het effectiever maken van lastige gesprekken?
- Willen jullie gespreksvaardigheden leren die echt werken, zonder dat het voelt als een kunstje?
- Willen jullie op een positievere en constructievere manier samenwerken?
- Hebben jullie weinig tijd voor langdurige scholing, maar moet er nu echt wel wat gebeuren om het werkplezier, de samenwerking, en de resultaten goed te houden?
In de communicatie training gaan we hiermee aan de slag!
Mijn werkwijze
Mijn communicatie trainingen kenmerken zich door:
leren door te experimenteren. Actie dus!
Dit is het stappenplan:
1. De voorbereiding:
Voorafgaand aan de training bespreken we: - jullie doelen, werk context en lastige praktijkvoorbeelden. - de duur van de training (1 losse dag wordt of 2 dagdelen op verschillende dagen) - online of offline of een combinatie daarvan. Vervolgens maak ik een programma wat naadloos aansluit bij jullie thema's, werkpraktijk en jullie vragen.
2. De training:
We spreken af op een locatie naar jullie keuze. We gaan veel oefenen: leren door te experimenteren en reflecteren. Jullie krijgen concrete communicatietechnieken en tools om grip te houden op de emoties en het gesprek. Hierbij werk ik volgens de methode van Karin de Galan: beginnen vanuit een bestaande casus uit jullie eigen praktijk. We gaan meteen uitproberen wat werkt in een praktijksimulatie, reflecteren op wat werkt en oefenen met een checklist. Theorie behandel ik op het moment dat het relevant is en iets toevoegt voor jullie om inzicht te krijgen. Je krijgt concrete tips over hoe je je doel in het gesprek kan bereiken op een manier die bij jou past, en eindig je de sessie met meer zelfvertrouwen en concrete handvatten. Uit wetenschappelijk onderzoek (https://www.schoolvoortraining.nl/trainen-met-de-sociaal-cognitieve-theorie) blijkt dat mensen met meest leren van nadoen en uitproberen. Je leert door te imiteren, te kopiëren en traint zo nieuw gedrag. Ik zie dit ook terug in de praktijk: al jaren hoor ik na afloop van een training dat deelnemers het meest geleerd hebben door de oefeningen.
3. Borging:
Je boekt mij natuurlijk niet (alleen) voor de gezelligheid, je wilt net als ik wel echt blijvend resultaat van de training! Het echt eigen maken van nieuw gedrag doe je door in de praktijk meteen zo vaak mogelijk te oefenen met de nieuwe inzichten en vaardigheden, gedurende minimaal 6 weken. Hierom maken jullie aan het eind van de training concrete afspraken met elkaar over hoe, met wie en wanneer jullie in het dagelijks werk met jullie leerdoelen aan de slag gaan. Na 3 weken neem ik opnieuw contact met jullie op om te vragen hoe het nu gaat en wat er nog eventueel nodig is.
Praktisch
- Ik werk graag met groepen van maximaal ca. 12 personen aan hun persoonlijke leerdoelen op het vlak van effectieve gesprekken en non-verbale communicatie. Met grotere groepen (tot 90 personen) werk ik vaak met een collega acteur, waarmee ik herkenbare situaties uitspeel, waarop het publiek reageert en meedenkt over de meest effectieve reacties en gedrag in zo’n situatie. In deze trainingen draait het niet om persoonlijke leerdoelen, maar krijgen jullie als groep toch veel nieuwe inzichten en praktische tips mee. Ik werk graag in een ruimte zonder vaste tafels, waar ruimte is om te bewegen.
- Heb je nog vragen of specifieke wensen? Neem gerust contact op.
Stevige theoretische basis
Ik maak gebruik van communicatiemodellen en theorieën als RET, Roos van Leary, Transactionele Analyse, Voice Dialogue, communicatienivo’s etc.